Achizitiile intracomunitare firma neplatitoare de TVA


Achizitiile intracomunitare efectuate de catre o firma neplatitoare de TVA in Romania


O firma a carei cifra de afaceri nu depaseste 35000 de euro (119000 lei) anual, conform art. 152 din Codul Fiscal, poate aplica scutirea de TVA.

Pentru ca o firma sa efectueze achizitii sau livrari din/in Uniunea Europeana trebuie sa depuna declaratia 095 pentru a se inregistra in registrul operatorilor intracomunitari.

In cazul in care firma este neplatitoare de TVA, iar valoarea achizitiilor intracomunitare in decursul unui an nu depaseste 10000 de euro, facturarea se va face cu TVA, aplicandu-se cota din tara din care se face achizitia. Pana la atingerea acestui plafon, firma nu este obligata sa se inregistreze ca platitoare de TVA intracomunitar, si nu trebuie sa achite TVA, conform prevederilor Codului fiscal, art. 126 alin. 4 litera b, prin care se precizeaza ca nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare care nu depasesc pe parcursul unui an 10000 de euro. Exceptie face achizitia de mijloace de transport noi si produse accizabile.

In cazul in care firma este neplatitoare de TVA si va realiza achizitii intracomunitare, pe parcursul unui an, in valoare mai mare de 10000 de euro (34000 lei), trebuie sa depuna declaratia 091 pentru a se inregistra ca firma platitoare de TVA pentru achizitii intracomunitare. Astfel, firma va primi un cod de inregistrare in scopuri de TVA (diferit de codul unic de inregistrare), pentru achizitiile intracomunitare, care va fi comunicat partenerilor de afaceri, facturarea facandu-se fara TVA.

Dupa efectuarea achizitiilor, firma va trebui sa depuna declaratia 390 VIES, pana pe data de 15 luna urmatoare, si pana pe data de 25 luna urmatoare, TVA aferenta acestor achizitii, prin declaratia 301. TVA aferenta achizitiilor intracomunitare se calculeaza prin aplicarea cotei de TVA valabila in Romania (24%), la valoarea convertita in lei la cursul de la data facturarii, chiar daca cota de TVA este diferita in statul din care s-a efectuat achizitia. Daca factura a fost emisa inainte de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care s-a facut livrarea, inregistrarea TVA in contabilitate se va face la cursul de schimb de la data emiterii facturii. Marfa achizitionata se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb valabil la data receptiei.

Prin urmare, in cazul unei firme neplatitoare de TVA care efectueaza achizitii intracomunitare si este inregistrata ca platitoare de TVA pentru achizitii intracomunitare, conform Codului Fiscal, articolele 126, 153(1), 156(3), si 157, se declara si se plateste TVA aferenta marfurilor achizitionate, in avans, chiar daca nu s-a vandut aceasta marfa. Daca firma ar fi fost platitoare de TVA in Romania, taxa nu ar fi trebuit achitata efectiv, efectuandu-se taxarea inversa 4426=4427.

Sintetizand, avem urmatoarele situatii:
1. Firma neplatitoare de TVA in Romania, cu achizitii intracomunitare de pana in 10000 de euro (neplatitoare de TVA intracomunitar). - facturarea se face cu TVA, la cota din tara din care se face achizitia. Nu se plateste TVA in Romania. Exceptie: in cazul achizitionarii de mijloace de transport noi, sau produse accizabile, se plateste TVA in perioada de raportare, inclusiv pentru sumele din avansuri partiale.
2. Firma neplatitoare de TVA in Romania, platitoare de TVA intracomunitar - facturarea se face fara TVA. Se plateste TVA aferenta achizitiilor, in avans, la cota din Romania. Se depun declaratiile 390 VIES si 301.

Particularitati ale achizitiilor intracomunitare pentru firmele neplatitoare de TVA, in conformitate cu Codul Fiscal (ultima actualizare cu Legea 94 din 3.06.2011)